RESEARCH PROJECT

Fly a Drone Freely and Safely

2015~

드론과 함께 춤을 출 수 있을까? 마치 행위예술처럼, 어떻게 하면 사고없이 안전하면서도 자유자재로 드론을 제어하며 날릴 수 있을까? 드론 조종에 얽힌 사용자 경험 이슈들을 연구하며, 이를 위해 드론조종기, 드론비행시뮬레이터, 그리고 (쿼드롭터) 드론을 개발한다. Cho, K ...

Artificial Intelligence and UX

2003

인간같은 지능과 서비스를 구현하기 위해 머신러닝과 상징처리기반의 전문가시스템을 결합한 하이브리드 지능시스템을 연구한다. 대표적으로는 2000년 자동차용 드라이버에이전트 모델링, 2003년 사례기반 추론 시스템 (Case-based reasoning), 2008년 집단지성기반의 평가시스템 ...

Neuro-Evaluation of UX

2016

기존 전통적인 사용자경험(User eXperiences) 평가 방법론의 한계를 뛰어넘기 위하여, 인지과학적 실험 방법론을 기반으로 한 심리생리학적 사용자경험 평가방법론을 구축한다. EEG, Eye tracking, 심박기 등의 기기를 통하여 사용자가 제품/서비스의 사용 전·중·후에서의 ...

HMI 인간-자동차 상호작용

2014

전통적으로 자동차의 탄생기부터 인간-자동차 상호작용(HMI)은 주요 주제였다. 최근에는 IT와 융합하는 스마트카로서 자율주행차, 전자전기차, 커넥티드카가 부상하며, HMI 역시 안전에서 안락으로 그리고 엔터테인먼트를 넘어 이제는 Work를 중심으로 핵심가치가 변화하고 있다. 인지공학스퀘 ...

Natural 햅틱스 & 멀티터치/멀티포스 기술개발

본 연구는 새로운 개념의 3D 집적방식의 멀티 터치(Multi-touch)/멀티 포스(Multi-force) 센싱 가능한 Input Device를 개발하는 연구이다. 사용자 친화형 Natural 햅틱 피드백 제공 및 사용자 감각/경험 간의 관계를 인지과학적인 모델링을 통해 사용자 친화형 ...

Ecological UX and Agriculture IT

2015

인지공학 스퀘어의 심장에는 환경과 에너지 위기에서 비롯한 인류와 생태계의 지속 가능성의 비전을 생태주의 UX라고 본다. 이는 인간중심주의와 다르다. 인간중심은 인간의 욕망을 충족시키느라 생태계를 훼손하며 스스로를 위협하는 양날의 검이 되었다. 하지만 생태주의에서는 생명의 근원인 자연의 ...

Virtual & Augmented Reality

2016

차세대 증강현실 및 가상현실 기술을 기반으로 한 사용자 중심 서비스 기획/개발 ...

Wearables & Hyper-Personalization

2014, 2015

웨어러블 디바이스와 서비스 웨어러블 기반의 초개인화 연구 Quantified Self ...

Yonsei 사물인터넷 사용자경험 IoT-UX Academy

2015

Yonsei 사물인터넷 UX Academy Yonsei IoT-UX Academy(사업단장: 조광수 교수)는 IoT-UX/HCI 분야의 실무형 전문인재 양성을 위하여 서울시와 서울산업진흥원(SBA)의 창조아카데미 운영사업의 지원을 받아 운영되는 사업입니다. IoT-UX Academ ...

Online & Offline Commerce

2014

2.1 OSC (Offline Social Commerce) Service의 목적
 고객들에게 온라인 쇼핑과 오프라인 쇼핑의 장점을 결합한 새로운 형태의 쇼핑 경험을 제공하기 위함 2.2 OSC (Offline Social Commerce) Service의 정의 - ...

UX 인터랙티브 마케팅

2015

1) 아토피 제품 마케팅 프로젝트 아토피로 고생하는 자녀를 둔 어머니를 타겟으로하여, 아토피약에 대한 불신을 가진 아토피맘에게 회복에 대한 신뢰를 전달할 수 있는 브랜드 경험 기획. “체화된 인지(Embodied Cognition)” 틀 안에서 제품의 Evidence를 경험하고, ...

Internet & Interaction of Things 사물 인터넷
IoT Services & Applications
Natural User Interfaces
다중감각 상호작용 (multimodal interaction)
Natural Haptics: 인지UX 기반의 멀티터치, 멀티포스 플렉서블 디스플레이 연구개발
안구추적 기술개발 아이트래킹
장애인 접근성과 디자인
Spatial Cognition and Emotion
인간-자동차 상호작용
Network and IoT Services
웨어러블과 사물인터넷
Commerce & UX
글로벌 모바일 커머스 전략
리테일 매장 디자인
Micro-LBS 기반의 서비스, 마케팅, 플랫폼 개발
스마트 전구가 사용자/소비자에게 미치는 기분, 동기, 선호 효과
차세대 모바일 결제 시스템 개발
Online to Offline 커머스 서비스 개발
결제 서비스
크라우드펀딩 시스템
모바일 UX/UI
Food Tech
UX기반 상품기획(Product Planning)과 UX 마케팅
P2P기반의 모바일 커머스 서비스 전략, 개발
스마트 디바이스, 인터랙션, 서비스 개발
모바일 및 웨어러블 서비스
기업의 혁신상품 기획과 소비자 관점의 혁신상품 선호간의 간극
USER MODELING & EVALUATION
Perceptual-Cognitive-Motor Task Analysis
Cognitive Architecture
Persona
Eyetracking
EEG
Neuro UX Evaluation
Usable Security 사용성 높은 보안
사용자경험기반 보안 스위치 개발
우수한 사용자경험의 FinTech 시스템
감성 소재 개발
Natural Haptics
Needs for touch
Multitouch, multiforce touch
건강, 의료 UX (Healthcare & Medical UX)
웨어러블 기반의 원격 의료 시스템과 서비스
모바일 아이트래킹 시스템 개발
Seamless Care
협동학습, 창의성, 문제해결
협동문제해결 및 협동학습 지원시스템
적응형 시스템(adaptive system) & 디지털 교과서
영어글쓰기 교육시스템
UX Academy / UX Engineering
Wearable와 Hyper-personalization
웨어러블 기반의 초개인화 연구
Quantified Self
자동차 UI/UX Human Motor Interaction
체화된 인지 관점에서의 자동차 UI/UX 개발
차세대 스마트카 UX 시스템 개발
연구실 장비 현황
Tobi Eyetracker, Mobile Eyetracker
EPOC+, EGI Geodesic 400, Interxion MUSE
탄성측정기, Brain vision analyzer
3D Printer, E-Prime
HUE, iBeacon, Eddystone, Arduino Kit
SHIELD Tablet, KINECT
팬텀3 프로페셔널 드론
PS4, Samsung TV, 각종 스마트폰 등

SELECTED CONTRACTS & GRANTS

산업체과제
  • 스마트폰 사용성 평가 프로젝트, **테크, 2011/06 – 2011/07, 2천 9백만원
  • UX 콘트롤 타워 및 브랜딩 전략, **테크, 2012/01 – 2012/03, 9천 9백만원
  • ***** 스마트폰 UX, **전자, 2012 – 2012, 9천 9백만원
  • C-레벨의 UX 전략, **전자, 2012, 1억
  • Accessibility 지원 UX, **전자, 2012/06-2012/08, 5천 6백만원
  • AppCessory분야 UX, **전자, 2012/08 – 2012/12, 4천만원
  • 모바일 서비스 기획설계, *****, 2013/10 – 2014/02, 6억원
  • 웹사이트 브랜드 전략과 웹사이트 개발, 현대자동차그룹, 2013, 10억원
  • 인트라넷 UX 평가 및 사용성 설계, 남부발전, 2013, 9천만원
  • Natural UI 시나리오, **전자, 2013
  • Adaptive Learning Systems, 청담, 2014/07 – 2014/12
  • 원카드 기반의 POS 시스템, 2014
  • 모바일기반 O2O 커머스의 UX전략, 2014/08 – 2015/07, B***, 5억
  • UX기반 인터랙티브 체험마케팅 기획, 2015/02 – 2015/04, CJ****, 6천만원
  • 티원시스템즈 사물인터넷 2015
  • 넷트웍 장치를 위한 Usable Security UI/UX, *******, 2015
  • 다음카카오 스토리볼 2015

* 공개 가능 과제만 리스트

중앙정부 및 지자체 과제
  • 글쓰기 능력 향상을 위한 웹기반의 지능형 동료평가시스템, 2010-2013, 한국연구재단, 4억 5천만원
  • 인터랙션 사이언스 : 인간, 로봇, 컴퓨터, 디지털미디어의 창조적 융합, 2008-2013, 한국연구재단, 약 125억원
  • 인지과학 기반 학습 메커니즘의 이해 및 검증 기술 조사개발, 2010-2011, 한국연구재단, 5천만원
  • 인간 친화적 로봇 서비스 환경에서 판단 적합성 90% 이상인 복합지식 기반 판단 및 의미 기반 로봇 표현 기술 개발, 지식경제부, 2012/06 – 2013/05, 8천만원/10억
  • UX 아카데미: 휴메노 인포메틱스 융합아카데미, 서울시, 2012/07 – 2015/07, 19억 2천만원
  • 인지 UX 기반 사용자 친화형 Natural 멀티터치/멀티포스 기술개발, 산업부, 2012/09 – 2016/08, 11억원/29억원

PAST PROJECTS

Tablet UX and Services
Dr. Jungyeon Sung, Eunil Park, Wooyong Yi
This project is investigating which features in tablet devices influences readability, usability, satisfaction and finally user’s intention to purchase and use.
  • Yi, W., Park, E. & Cho, K. (2011) E-Book Readability, Comprehensibility and Satisfaction. in Proceedings of the 5th International Conference on Uniquitous Information Management and Communication, #38, 7 pages (SCOUPUS)
  • Yi, W., Park, E. & Cho, K. (2011) E-Book Reading for User’s Perception. in Proceedings of the 2011 Korean Annual Conference of Human Computer Interaction.
  • 구윤영, 유종수, 지현우 & 조광수 (2012). 서비스 디자인 관점에서 본 전자책 디바이스의 만족도 연구. K-HCI
Gesture Interaction
Jung Yi Chae, Sangmee Lee | Undergraduates: Wonyeong Jeong, Jungsun Yoo
  • 채정이, 이상미, 조광수 (2012). MP3 뮤직플레이어를 위한 제스처 인터랙션의 어휘 목록 디자인. K-HCI
  • Jeong, W., Yoo, J., Park, H. & Cho, K. (2012). Kinect를 활용한 GI기반 프레젠테이션 프로그램 개발 및 평가. K-HCI
Icon and Earcon Design
Eun-Joung Cho | Undergraduates: 이승은, 배은찬, 황승연
  • 조은정, 김지우 & 조광수 (2011) 아이콘의 시각적 청각적 정보의 조화가 미치는 효과. 한국디자인학회 추계 국제학술대회, 상명대, 천안.
  • 조은정, 김지우 & 조광수 (2011) 아이콘의 시각적, 청각적 정보의 조화. K-HCI.
  • 이승은, 배은찬, 황승연, 조은정 & 조광수 (2012). 효과적인 작업 기억을 위한 이어콘 디자인. K-HCI
SNS, Mobile UX and Marketing
Jungyeon Sung
  • Sung, J. & Cho, K. (2012). The influence of media type on attitude toward mobile advertisements over time. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking.
  • Agumented Reality for Marketing
  • 양주영, 홍보람, 이우용 & 조광수 (2012). 제품 정보의 출처에 따른 소셜 커머스 소비자의 정보 신뢰도: SNS기반의 선 구매자 사용정보 제공 유무를 중심으로. K-HCI 2012.
Human-Motor Interaction
Kyungmi Chung, Hyun Jinsil, Jungsik Hwang
As part of HMI research, a haptic cue-based driving navigation system has been developed to provide spatial driving information in cognitive overloaded situations. The haptic interface using vibrotactile signals with a 5-by-5 tactor array was installed on the back of the driver’s seat. The experiment result strongly supports the development of driving navigation with spatial haptic cues, which can be effectively used for various cognitive load situations when driving.
  • Hyun, J., Hwang, J., Ryu J. & Cho, K. Effect of Spatial Haptic Cues on Visual Attention in Driving. Automotive UI 2011.
  • 현진실, 황중식 & 조광수. 진동 촉각단서를 활용한 네비게이션 시스템 디자인
  • 정경미, 현진실, 황중식 & 조광수 (2012). 햅틱을 이용한 자동차 네비게이션 지원 시스템과 UI 개발 및 평가
Pen Interaction and Documentation
Eunil Park
  • Park, E. & Cho, K., (2010). Usability and Ergonomics Evaluation of Stylus Pen. In Proceedings of the Annual Conference of Korean Society for Cognitive and Biological Psychology.
  • Park, E. & Cho, K., (2011). Approach for practical using stylus pen and touch-sensitive Screen: Usability in documentation. In Proceedings of the Annual Conference of KHCI 2011.
  • Park, E. & Cho, K. (under review). Usability of the Stylus Pen in Mobile Documentation
Accessibility and Universial Design for the Elderly
Sung Yeon Kim
  • Kim, S. & Cho, K. Usability and Design Guidelines of Smart Canes to Support the Navigation of Elderly Blind User. Proceedings of Korean Design Science Conference, 2012.
  • Kim, S. & Cho. (2011). Usability of a Smart Cane to Support the Elderly Blind’s Navigation. ICoME 2011
  • 김성연 & 조광수 (2012). 시각 장애인을 위한 스마트 케인의 디자인과 수행 평가. K-HCI.
  • 김성연 & 조광수 (2012). 고령 시각 장애인의 자립 보행을 위한 스마트 케인의 사용성 평가. K-HCI.
Haptic Rendering on Mobiles
Jeongoo Kang
  • 강정구, 정회원, 조광수 & 류제하. (2012) 모바일 폰의 터치스크린 상에서 압전 엑츄에이터를 이용한 다양한 버튼 클릭 피드백 구현. K-HCI.
  • Kang, J., Kim, H., Lee, J., Cho, K., Wang, S. & Ryu, J. (2011). Preliminary Study for Smoother Vibrotactile Flow Generation on Thin Plates by Using Piezoelectric Actuators. World Haptics, June 22-24, Istanbul, Turkey.
  • Kang, J., Kook, J., Cho, K., Wang, S. & Jeha Ryu. Vibrotactile Flow Displays on Thin Touch Screen Using Piezoelectric Actuators. International Journal of Control, Automation, and Systems.
  • Kang, J., Kim, H., Lee, J., Cho, K., Wang, S. & Ryu, J. (2011). Optimal excitation pattern design for smooth vibrotactile flow generation on thin plates using two piezoelectric actuators. IEEE TOH
A Multi-sensory Teaching of English Intonation using Vibrotactile Devices
Jungsik Hwang, Minjung Kim
Intonation is considered to be the most important element of spoken language because intonation conveys not only the meaning of speech, but also speaker’s attitude. However, acquiring intonation of foreign language seems to be a very difficult task for foreign language learners. To help them overcome the difficulties, a multi-sensory teaching of intonation using two different vibrotactile devices was investigated. The vibrotactile devices designed in this paper used the intensity of vibration and spatial differences to represent the intonation patterns of English and compared the effect of the two different types of vibration. The results indicated that modulating the intensity of vibration according to the pitch of speech helped the participants to become aware of intonation patterns, and was turned out to be effective in learning intonation.
  • Patent: Cho, K. & Hwang, J. “English Intonation Learning System Using a Vibrotactile Device”
  • Cho, K. & Hwang, J. (2011). A Multi-sensory Teaching of English Intonation using Vibrotactile Devices. International Conference on Media in Education (ICoME) 2011
  • Hwang, J. & Cho, K. (Under review). Designing Vibrotactile Devices for Teaching English Intonation. ICUIMC 2012
  • 김민정, 황중식 & 조광수 (2012). 다중감각 자극을 이용한 영어 억양 교육. K-HCI
Caregiving Intervention for Children with Autism using an Animal Robot
Christine Shin
The purpose of this study is to explore the possibility of using animal robot to teach social skills of children with Autistic Spectrum Disorder (ASD).
  • 조광수, 권정민, 최진석 (2009). 자폐 범주성 장애 아동과 테크놀러지 : 성균관대학교 연구프로젝트를 중심으로. 2009 한국자폐학회 추계학술대회 초청강연
  • 조광수, 권정민 (2010.1.8). 인간-로봇 상호작용을 이용한 자폐 및 인지적 장애아의 중재 탐색. 연세대학교 인지과학 학술제
  • 조광수 (2010). R-러닝을 위한 인간-로봇 정서적 상호작용 디자인. 인지과학 춘계학술대회
  • Christine Shin (2011) invited to Human-Robot Interaction’s Pioneers Workshop, SWISS.
  • Kwangsu Cho & Christine Shin (2011). Caregiving Intervention for Children with Autism using an Animal Robot (HRI 2011, Video), Laussane, Swiss
  • Christine Shin & Kwangsu Cho (2011). Caregiving Intervention for Children with Autism using an Animal Robot (HRI 2011, Pioneer Workshop), Laussane, Swiss
  • Kwangsu Cho & Christine Shin (2011). Teaching Children with Autism Spectrum Disorders to Take Care of an Animal Robot. CSCL 2011: Pre-Conference Workshop, Robotics for CSCL.
  • 조광수, 권정민, 신동욱 (2009). 인지로봇의 자폐범주성장애 중재 적용 가능성 탐색, 자폐성장애연구, 9(2), 45-60.
  • 신수정, 조광수(2010). 동물로봇을 이용한 자폐아 및 발달장애 아동의 “care-giving” 훈련 연구. 한국로봇공학회 로봇종합학술대회
  • 조광수, 신동욱 (2011. 4. 19). 자폐 장애 원격 치료 서비스 제공 시스템 및 방법 (특허출원번호: 10-2011-0036085)
Children’s understanding on emotional expressions of robots
Yoonkyeong Lee
  • 조광수, 이윤경. 한국로봇학회 우수논문상 2011
  • 이윤경, 신수정, 임정택, 조광수 (2010.6.4).인간로봇 상호작용: 영어로봇교사의 표정과 영어학습. 한국 인지 및 생물심리학회 봄 학술대회
  • 조광수, 이윤경(2010.7.1). R-Learning을 위한 휴머노이드 로봇의 안면 정서 표현과 유아의 안구 운동. 한국로봇공학회 로봇종합학술대회 (우수논문상)
  • 조광수, 이윤경, 이경현(2010.8.20). 기쁜 로봇, 슬픈 로봇: 로봇의 표정 지각 및 디자인. 한국심리학회 정기학술대회
  • 조광수, 이윤경, 조윤희, 박은일, 김민선 (2009.3.23). 휴머노이드 로봇의 표정 디자인 연구, (주) 유진로봇
  • 조광수, 이경현 (2010. 4. 28.). 교육용로봇과 User와의 Interaction을 위한 안면표정 디자인 연구. 인터랙션 사이언스 브라운백
  • Cho, K., Lee, Y., and Park, E., (2010). Children’s Recognition on Robots’ Facial Expression of Emotion. In Proceedings of the Annual Conference of the Korean Society for Early Childhood Education.
Action based Cognitive Learning Architecture
Dongwook Shin, Jungsik Hwang
This study aims to implement the formation of conceptual knowledge and the differentiation of knowledge based on the information (multi-modal information input related to action set, unit act, and act) input through actions, and the learning architecture for restructuring knowledge. Funded by the Global Frontier Program on Human-centered Interaction for Coexistence from the Korean Ministry of Education, Science and Technology via National Research Foundation (Aug. 2010~Aug 2011)
Web-based Writing Support System Development
Namseok Lee, Ho-Chul Shin, Minjung Kim
The goal of this project is to make research and development which contribute to the development of writing skills especially in university settings. As part of the effort, we’ve been developing a web-based peer review system. Once the system is developed, it will be open to use for public with no charge. We believe this way will make valuable contributions to education in the world as well as Korea.
  • Cho, K., & MacArthur, C. (2011). Learning by reviewing. Journal of Education Psychology.
  • Wang, X., & Cho, K. (2010) Computational Linguistic Assessment of Genre Differences Focusing on Text Cohesive Devices of Student Writing implications for Library Instruction. Journal of Academic Librarianship.
  • Cho, Y., & Cho, K. (2011) Peer reviewers learn from giving comments. Instructional Science. Instructional Science, 39 (5), 629-643.
  • Cho, K. (2010). Learning by Reviewing: Text Analysis as a Reviewer. American Educational Research Association, USA.
  • Cho, Y. H., & Cho, K. (2010). Learning by Reviewing Peer Drafts in Argumentative and Technical Writing. American Educational Research Association, USA.
  • Kwangsu Cho, Jungtaek Im, Namseok Lee, Ho-Chul Shin (2011.07.06). Accelerating Learning to Write with Reciprocal Peer Review. CSCL 2011: Interactive Events, Demonstrations AND CSCL in Practice Showcases. Hongkong.
  • Namseok Lee & Cho. (2011.08.26). A Computational Linguistic Approach to Reviewers’ Comments and Their Writing Abilities (ACCEL)
  • 이남석, 임정택, 조광수(2011.1.28). 전산언어학 기법을 이용한 효과적인 협동학습 패턴분석. 한국 HCI학회 HCI 2011.
  • 임정택, 신호철, 조광수 (2011.1.27). 웹 기반 글쓰기 지원시스템에서 개념도(concept map) 인터페이스를 이용한 글쓰기효과. 한국 HCI학회 HCI 2011.
  • 정혜욱, 조광수, 이지형 (2011). 글쓰기 학습의 피어리뷰(peer review) 정보를 이용한 학습자 패턴 분석. 한국지능시스템학회 2011년도 춘계학술대회 학술발표논문집 제21권 제1호
  • 신효정, 최돈정, 정혜욱, 조광수, 이지형 (2011). 동료 평가 환경에서 동료 간 매치에 따른 학습 성과 추론 모델. 한국지능시스템학회 2011년도 춘계학술대회 학술발표논문집 제21권 제1호
  • 신호철, 김민정, 채행석, 조광수 (2012). 협동학습에 활용 가능한 디지털 교과서 애플리케이션 – 동료평가와 직소 학습법을 기반으로. K-HCI.
  • Funded by ACCEL (May. 2010~April. 2013)
Game-based learning
Dr. Insook Han, Hochul Shin
  • 권정민, 조광수 (2009). 디지털 게임의 특수교육적 활용에 관한 문헌 연구, 특수교육학, 44(3), 37-61.
  • Han, I., Shin, H., & Cho, K. (under review). Effects of entertaining game on explicit learning in Physics.
  • 한인숙, 신호철, 조광수 (2010.12.3). 디지털 게임플레이와 암묵적 지식 형성. 한국 인지 및 생물심리학회 창립 30주년 기념 제47차 학술대회
  • 한인숙, 신호철, 조광수 (2011.1.26). 디지털 게임플레이 패턴과 학습효과. 한국 HCI학회 HCI 2011.
  • 이윤경, 신수정, 이남석, 조광수(2011.1.28). 잠재의식 자극에 의한 정서상태가 게임중의 판단에 미치는 영향. 한국 HCI학회 HCI 2011.
  • 한인숙, 신호철, 조광수. (2012). 디지털 게임이 명시적 학습에 미치는 긍정적인 영향. K-HCI.
Metacognitive Thinking
Dr. Moon-Heum Cho; Dr. Young-Hoan Cho
  • Cho, M., & Cho, K. (2011.04.09). Twitter as a Tool to Support Students’ Metacognitive Regulation Skills. New Orleans, LA.
  • Cho, Y. H., Lee, S., & Cho, K. (2011.04.11). The roles of co-explanations vs. self-explanations in learning from design examples. Paper to be presented at the annual meeting of American Educational Research Association. New Orleans, LA.
  • 이윤경, 신수정, 이남석, 조광수(2011.1.28). 잠재의식 자극에 의한 정서상태가 게임중의 판단에 미치는 영향. 한국 HCI학회 HCI 2011.
  • 한인숙, 신호철, 조광수. (2012). 디지털 게임이 명시적 학습에 미치는 긍정적인 영향. K-HCI.
A Multi-sensory Teaching of English Intonation using Vibrotactile Devices
Jungsik Hwang, Minjung Kim
Intonation is considered to be the most important element of spoken language because intonation conveys not only the meaning of speech, but also speaker’s attitude. However, acquiring intonation of foreign language seems to be a very difficult task for foreign language learners. To help them overcome the difficulties, a multi-sensory teaching of intonation using two different vibrotactile devices was investigated. The vibrotactile devices designed in this paper used the intensity of vibration and spatial differences to represent the intonation patterns of English and compared the effect of the two different types of vibration. The results indicated that modulating the intensity of vibration according to the pitch of speech helped the participants to become aware of intonation patterns, and was turned out to be effective in learning intonation.
  • Patent: Kwangsu Cho and Jungsik Hwang, “English Intonation Learning System Using a Vibrotactile Device”
  • Jungsik Hwang & Kwangsu Cho (2011.08.26). A Multi-sensory Teaching of English Intonation using Vibrotactile Devices. International Conference on Media in Education (ICoME) 2011
  • Hwang, J. & Cho, K. (Under review). Designing Vibrotactile Devices for Teaching English Intonation. ICUIMC 2012
  • 김민정, 황중식, 조광수 (2012). 다중감각 자극을 이용한 영어 억양 교육. K-HCI